Egy picit a blogról

2009 novemberében párommal úgy döntöttünk, felkötjük a nyúlcipőt , és irány nyugat, egészen pontosan az Egyesült Királyság. PHP fejlesztőként dolgoztam odahaza , itt az ismeretlen várt és a bizonytalanság. Szerencsére sikerült a szakmámban elhelyezkednem. Nem volt egyszerű az indulás, de írásaimmal talán tudok segíteni az utánunk jövőknek.

LIKE!


  

Névjegy

Tóth Ildikó

tildy.jpg
"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit." :)

Utolsó kommentek

Szakmai blogom

Nincs megjeleníthető elem

Back to the UK blog

Nincs megjeleníthető elem

TB - ellátás

2012.02.05. 14:53 tildy[UK]

Nézzünk egy alapesetet, legyen mai napi alanyunk Dávid, akiben megszületett az elhatározás, hogy ő bizony világot lát, picit tud angolul, így úticél az Egyesült Királyság.

Dávid egyelőre turistaként érkezik , szét akar nézni , megismerni a várost, az országot, megteheti, szabadságából megy. Megérkezése után két nappal ledönti a lábáról az influenza, remeg, láza van , ami nem csillapodik , orvos kell.

Mit tehet?

Nos turistaként két dolog ajánlott Dávidnak, de nagyon. 

1. A legjobb, ha rendelkezik E111-el, vagy más néven Európai egészségbiztosítási kártyával. Ez otthon kérhető az OEP-nél, amennyiben van otthoni érvényes TB-je.

2. Utasbiztosítás sem árt. Érdemes kötni, vagy bankkártyához kapcsolódan , vagy egyéb módon.

Azt mondom, a  fentiek közül legalább az egyik legyen, de nem árt, ha mindkettővel rendelkezünk. 

Node mi van , ha kiköltözik? Akkor magyar TB-nek annyi. Érdemes tudni, hogy az otthoni munkaviszony megszűnése után még 45 napig él a TB-nk, de utána megváltozik a  státuszunk (nem leszünk biztosítottak), és bizony nem jár az ingyen ellátás (jogosan). Ez magával vonja  azt is, hogy az ügyfélkapun nem lesz elérhető a  betegéletutunk, illetve ha otthon orvoshoz mennénk, és az orvos nem fog vényre sem kiírni gyógyszert (hiába fizetnénk teljes árat érte). 

Mit lehet tenni?

1. amíg külföldön nincs munkánk, fizetünk otthon tb-t, 6390 forint körüli összeg, per hó , és kivátjuk mellé az Európai Egészségbiztosítási kártyát otthon . Második lehetőség, hogy itt fizetjük meg az itteni NI-t, minimális összeg, havi 10-15 font körül (ebben az esetben kérhetünk itteni EHIC-t).

2.  ha van itt munkánk, itt kérünk ilyen kártyát (EHIC), ezzel odahaza sürgősségi esetben el fognak látni.

3.  ha van itt munkánk, és megkaptuk az EHIC kártyát, akkor odahaza értesíteni kell a  hatóságokat róla. Ahogyan a kettős adózás kizárásáról szóló törvények kimondják,  ebben az esetben az otthoni járulékfizetés alól mentesülünk. Érdemes a NAVnak is elküldeni, nagyon nem konzisztens a  rendszer, én is hiába jelentettem az OEP-nek időben, a NAV mégis fenyegető levelet küldött...

A külföldi munkavállalásról, illetve a más tagállamban fennálló biztosítotti jogviszonyról bejelentést kell tenni a Kormányhivatalok egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervei ( volt regionális egészségbiztosítási pénztárak ) vagy az OEP nyilvántartási főosztálya felé annak érdekében, hogy az EGT valamely tagállamában dolgozó személy Magyarországon a járulékfizetés kötelezettség alól mentesüljön, illetve elkerülje a kettős járulékfizetést. (euvonal.hu)

 4. Van még egy lehetőség , ez pedig az S1 dokumentum kikérése. Ebben az esetben teljes jogon látnak el bennünket odahaza is. Tehát nem csak sürgősségi ellátás jár. Ez akkor vehető igénybe, ha Magyarországon állandó lakcímmel rendelkezünk:

Amennyiben egy EGT tagállam területén dolgozó, és ott biztosított személynek Magyarországon van az állandó lakóhelye, az illetékes - külföldi - biztosító által kiállított az S1-es igazolás alapján, Magyarországon is teljes körű természetbeni egészségügyi ellátásra jogosult. (euvonal.hu)

 

Nekem van S1-em, nemsokára lejár, igaz, még nem volt rá szükségem odahaza.  Azt mondják errefele ezt nem szokás kiadni, én kaptam. Tavaly emlékeim szerint ezzel a  nyomtatvánnyal igényeltem , és az alábbo képen látható dokumentumot kaptam.

Angol S1 dokumentum 

Tudom, hogy rengeteg dolgot kihagytam még az írásból, szívesen olvasnám a többiek tapasztalatát is TB ügyben. Azt meg kell mondanom viszont, hogy az NHS ellátásával eddig maximálisan elégedett vagyok.

 Bővebben itt lehet tájékozodni  a külföldi munkavállalás kontra TB-ügyben: http://www.euvonal.hu/index.php?op=egeszsegugy&id=152

 

 

10 komment · 1 trackback

Címkék: anglia s1 tb

A bejegyzés trackback címe:

https://tildy.blog.hu/api/trackback/id/tr212694553

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: be a webcam model 2018.10.17. 14:46:55

Heuriger, a bécsi borozó - St.Rosine

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

beszti.andi 2012.02.16. 23:33:42

Sziasztok!

Érdeklődni szeretnék, hogy tudtok-e valamit arról, hogy mivan azokkal, akik 3. országban tartózkodnak? Mert én 8 hónapja élek Kanadában, itt dolgokok, adózok, és fizetem a beteg biztosítást! Amikor elhagytam szép hazámat, az önkörmányzatnál kitöltöttem egy papírt, hogy tartósan külföldre távozok. Most mégis beakarják hajtani rajtam az otthoni tb-t. És fogalmam sincs, hogy mit tehetnék, mivel eszem ágában sincs két helyre fizetni, mivel még jó darabig magyar földet se akarok látni, nemhogy magyar egészségügyet...

Ha valamit tudtok, kérlek írjatok!

köszi

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.02.18. 01:02:17

@beszti.andi: Ezt talaltam:

"Biztosítás Kanadában a 2003. évi LXIX. törvénnyel kihirdetett kanadai-magyar és Québecben a 2006. évi XVII. törvénnyel kihirdetett magyar-québeci szociális biztonsági egyezmények rendelkezései értelmében
- A fenti egyezmények kizárólag a társadalombiztosítási jogviszonyra – különösen a járulékok fizetése – és a társadalombiztosítási nyugdíjakra vonatkozó jogszabályok tekintetében alkalmazandóak. Ezen egyezmények nem tartalmaznak egészségügyi ellátásra való jogosultsággal kapcsolatos rendelkezéseket.
- Amennyiben Ön keresőtevékenységét Kanadában vagy Québecben végzi és ott rendelkezik biztosítással kanadai illetve québeci biztosításának létrejöttét, illetve annak megszűnését be kell jelentenie a www.oep.hu honlapon található bejelentőlapon a lakóhelye szerint illetékes kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervének a biztosítási jogviszony létrejöttét, illetve megszűnését követő 15 napon belül. Ilyen esetben a TAJ érvénytelenítésre kerül.
- Amennyiben magyarországi tartózkodása alatt egészségügyi ellátást vesz igénybe, annak összegét a szolgáltatónak meg kell fizetni. Ezen összeg megtérítését a kanadai, illetve québeci biztosítótól lehet kérni az ott hatályos jogszabályok szerint.
- Amennyiben kanadai, illetve québeci biztosítása megszűnik és Magyarországon állandó lakóhellyel rendelkezik és egyéb jogcímen nem jogosult egészségügyi ellátásra, a Nemzeti Adó-és Vámhivatalnál kell bejelentkeznie egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére." Forras: OEP.
www.oep.hu/pls/portal/url/ITEM/B6B6766152F4281DE040A8C0CB3225D6

prkl 2012.03.05. 14:57:39

Ez az S1 ugyanaz mint az E106, ami nagyjából arra szolgál hogy a "külföldi" biztosító fizesse a magyarországi ellátásaidat? Amikor én ilyet kértem, elég csúnyán néztek rám és mondták hogy ilyet nem szoktak adni, de szóltam hogy nekem jó az E101 is és megnyugodtak :)

A kérdés nem kérdés, találtam egy ilyet: As of 01 May 2010, the E106 is now known as an S1.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.03.06. 01:15:29

Igy van, ugyanaz. MEgkaptam, de sosem hasznaltam.

SilentDreams 2012.08.25. 20:51:48

Az E106-ot én sem kaptam meg, pedig emlékeim szerint pont ugyanezzel a nyomtatvánnyal kérvényeztem. Pontosan már nem emlékszem, hogy mi volt az elutasító válaszban, de valami olyasmi, hogy nem vagyok rá jogosult, hisz Angliában van az állandó lakhelyem. Tehát a magyar lakhelyemet, mint állandó lakhelyt nem ismerték el, mint ahogy ezt sok helyen írják is.

Kérdés, hogy kell kitölteni ezt a nyomtatványt úgy, hogy elismerjék, mint Neked? :)))) Vagy csak épp "jó" ügyintézőhöz kerülhettél? Más angliai magyarról még nem hallottam, aki megkapta volna Rajtad kívül. Írtad, hogy lassan lejár. Mennyi időre kaptad? És meg is tudtad hosszabbítani?

Azóta majdnem 1 éve Németo-ban lakom és itt simán megkaptam határozatlan időre...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.09.09. 14:54:28

@SilentDreams: Nem emlekszem mar hogy toltottem ki, de ugye nekem az allando lakcimem meg magyar, gondolom tan ezert kaptam meg? 1 evre adtak amugy. Nem hosszabitottam meg vegul.

SilentDreams 2012.09.10. 21:53:06

Naaaggyon fura, mert nekem is magyar az állandó lakcímem, de ezt nem fogadják el elvileg az angolok, hiába bizonygatja nekik az ember. Erről olvastam több helyen, többek között ott a TB nyomtatványos oldalon is leírják, és persze esetemben is így történt. Valahogy Nálad még sem....hmm. Szóval azért olykor át lehet csúszni itt, érdekes.

mr.smith.98765 2013.01.15. 16:01:12

Kedves Ildikó,
Érdeklődni szeretnék, hogy hol találtál arra vonatkozó információt, hogy EHIC kártyával magánorvos nem írhat fel receptet? Az összes témába vágó angol/magyar forrást átolvastam és egyik sem említett ezt az információt. Én úgyszintén Angliában vagyok biztosítva, de most fél évet Magyarországon kell majd tartózkodjak és ezidő alatt mindenképp szükségem lesz recept írásra. Elfogadtam hogy EHIC kártyával csak magánorvoshoz lehet menni mert nem sürgősségi ellátás, de ettől függetlenül a receptre felírható gyógyszerre szükségem lesz (teljes áron is rendben van) és ha a magánorvos sem állíthat ki receptet, fogalmam sincs mi erre a megoldás... Az OEP oldalán is írják hogy az Egyesült Királyság máshogy kezeli a lakcím ügyeket és ezért tipikusan nem állít ki S1-es igazolást...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.27. 14:32:14

@mr.smith.98765: Nem arról van szó , hogynem állíthat ki receptet, mert kiállíthat, csak épp a hátuk közepére sem kívánnak bennünket, macera, sokszor azt sem tudják ilyen esetben mit tehetnek , mit nem. Legalábbis a háziorvosok. A magánorvosok más tészta. Nekem az enne a logikus, hogy kiírja az EHIC-re, aztán majd az OEP meg az NHS lepacsizza egymás közt.

mr.smith.98765 2013.01.27. 23:13:01

Oh hát ez nagyon jó hír. Köszönöm a választ. Teljesen kilátástalannak láttam a helyzetem amig azt hittem magánorvos nem tud receptet írni. Szóval mégegyszer hálásan köszönöm a felvilágosítást!
süti beállítások módosítása