Ezen a héten egy email várt a postaládámban a TFL-től. Amellett, hogy rendszeresen tájékoztatnak a hétvégi karbantartásokról és leállásokról, írnak újításokról, egyéb érdekességekről is.
Már az olimpiai idejére el akartak készülni vele, de végül kis csúszással, december 13-tól vezették be mintegy 8500 londoni buszon a bankkártyás "érintésmentes" fizetést. Ha olyan debit vagy credit kártyával rendelkezünk, amelyen rajta van az ezt jelző ikon, egyszerűen ugyanúgy tudjuk használni a kártyát, mintha az oysterrel tennénk mindezt. A mozdulat ugyanaz marad, csak éppen bankkártya kerül elő a zsebből.
A rendszer alapját képező 3G-s mobilkapcsolatot, és az oyster-kártyákból épített ismételt érintést imitáló kereket tavaly tesztelték végighaladva az összes buszjárat útvonalán.
Jelenleg még csak buszokon elérhető, valamint a napi korlátot sem kezeli, így egyelőre korlátozott hasznosságú az újítás. Azokban az esetekben jön jól, ha rendszeresen töltögetjük különböző összegekkel az oysterünket, és nem napi, heti vagy havijeggyel utazunk.
Jövő év végére a tervek szerint a már említett bérletvariácók is elérhetőek lesznek, a rendszer figyelembe veszi a napi korlátokat is. A rendszer bevezetésével valószínűleg előbb-utóbb megszűnik a járatokon történő jegyvásárlás lehetősége is. Szintén jövőre építik ki a megfelelő rendszert a DLR-nél és a metróknál is.
Elképzelni is durva, hogy napi mintegy 35 ezer utas nem tud elutazni az általa kívánt busszal, csak mert nincs elég pénz az oysterén. Ilyenkor vagy készpénzben fizet egy magasabb árat a sofőrnél, már amelyik járaton lehet, vagy leszáll és megy tölteni.
A rendszer bevezetésének költsége 5 millió font a buszok esetében, illetve 74 millió a metróknál. Forintosítva 1.75 milliárd, illetve kb. 25 milliárd.
Sajnos a BBC továbbra sem teszi külföldön elérhetővé a videóit, de az utasok nagy része örül a változtatásnak és tervezi is használni. Természetesen akad olyan is, aki nem bízik az új megoldásban.
A végére már csak egy kérdésem maradt : Magyarországon végre mikor lesz elérhető az oysterhez hasonló, kényelmes, megbízható rendszer? A papír alapú megoldások ideje lejárt, a jegykezelés és ellenőrzés lassúságáról-pontatlanságáról nem is beszélve.
Forrás: bbc, tfl website
Utolsó kommentek